اگزاست فن سانتریفیوز - فن گریز از مرکز
نوشته شده توسط : رضا

باتوجه به اهمیت تهویه مطبوع ونیاز روزافزن بشر به این علم وهمچنین پیشرفتهای فراوانی که در این زمینه صورت گرفته است بر آن شدیم تا اطلاعاتی را در مورد یکی از تجهیزات مهم تهویه مطبوع به نام اگزاست فن سانتریفیوژ یا هواکش صنعتی فراهم نماییم و امیدوا ریم در این زمینه مورد فایده قرار گرفته باشیم چنان چه  در مورد دیگر محصولات   این شرکت در زمینه سیستم های تهویه مطبوع سوالاتی داشتید، یا قصد سفارش محصول یا استعلام قیمت  وصدور پیش فاکتور را دارید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

بطور کلی فن ها به دو دسته  فن اکسیال (محوری) و فن سانتریفیوژ(گریز از مرکز)تقسیم میشوند

 

الف)انواع فن اکسیال یا محوری :

1-فن اکسیال پره ملخی: این نوع اگزاست فن جریانهای گازی زیاد و با فشار پایین تولید میکندونسبتا بازده پایینی دارد   . 

2-فن تیوپ آکسیال : این نوع اگزاست فن  فشار بالاتری نسبت به اگزاست فن  پره ملخی تولید می کند و ازآن بازدهی بیشتر دارد،خروجی جریان اگزاست فن غیر یکنواخت بوده و چرخش زیادی

درآن دیده می شود.

3-فن وین آکسیال :اگزاست فن وین اکسیال در واقع یک اگزاست فن تیوب اکسیال است که توسط تیغه هایی درخروجی،جریان گاز را تقویت کرده و انرژی جنبشی جریان را به فشار ثابت تبدیل

می کند همچنین دراین اگزاست فن تهویه شکل جریان هوا یکنواخت میباشد.

ب) انواع فن سانتریفیوژ :

1-فوروارد(خم به جلو): در این نوع اگزاست فن سانتریفیوژ، پره‌ها رو به جلو و در جهت چرخش پروانه هستند، تعداد پره‌های آن در مقایسه با پره های اگزاست فن سانتریفیوژخم به عقب و شعاعی بیشتر است.

2-بکوارد(خم به عقب) : در این نوع اگزاست فن سانتریفیوژ،پره ها روبه عقب ودر جهت مخالف چرخش پروانه میباشد.تعداد پره های اگزاست فن سانتریفیوژبکواردکمتر از اگزاست فن سانتریفیژفوروارد میباشدامابازدهی این نوع اگزاست فن هااز فن‌های با پروانه خم به جلو بیشتر است

3-پروانه شعاعی : این نوع اگزاست فن‌ تهویه نسبت به اگزاست فن‌های سانتریفیوژ ذکر شده در بالا، فشار بیشتری ایجاد می‌کنند و بیشتر برای انتقال مواد و ذرات استفاده می‌شوند

اگزاست فن سانتریفیوژ :

اگزاست فن سانتریفیوژ یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها و اجزای سیستم مدیریت هوای هر ساختمان است. این دستگاه‌ها حجم و سرعت هوای دریافتی را افزایش می‌دهند و بیشترین میزان کنترل را در  تأسیسات چه کم ظرفیت و چه با ظرفیت  بالا، برایتان فراهم می‌کند ، اگزاست فن سانتریفیوژ رایج‌ترین نوع اگزاست فن در صنعت HVAC است که در بیشتر وقت‌ها از اگزاست فن سانتریفیوژ برای جابجایی یا تخلیه هوا و سایر انواع مواد که از طریق سیستم تهویه ساختمان مورد استفاده  قرار میگیرد.

باید توجه داشته باشيد که اگزاست فن اکسيال يا محوری امکان جابجايي حجم بيش‌تر هوا نسبت به اگزاست فن سانتریفیوژ رادارا میباشد البته برای مواقعی که نیاز به رانش هوا نباشد وهمچنین فشار استاتیکی کمتری وجود داشته باشد از اگزاست فن اکسیال استفاده می گردد، انواع اگزاست فن سانتریفیوژ يا استوانه ای برای تأمين فشار رانش هوا در کانال‌های هوا رسانی به کار می روند، اما نسبت به اگزاست فن اکسیال قدرت جابجايی حجم هوای کم‌تری دارند ، هنگامی که هوارسانی از طریق کانال انجام می‌شود، بهتر است ازاگزاست فن سانتریفیوژ استفاده گردد.

  انتخاب اگزاست فن  سانتریفیوژمناسب به عوامل زیر بستگی دارد :

1-حجم هوا ی که باید توسط اگزاست فن جابجا شود.

2-فشار استاتیکی که در اثر کانال کشی ،دریچه های ورود وخروج ،دمپرها و... ایجاد میگردد.

3-نوع کاربری و میزان الاینده ها وهمجنین اندازه ذراتی که میبایست جابجا شوند.

فن سانتریفیوژ(گریز از مرکز) :

در ادامه توضیحات قبلی در این بخش به اختصار در مورد فن سانتریفیوژ مواردی را عنوان خواهیم کرد. همان طور که میدانید و در بالا نیز به طور کامل عنوان شد انواع مختلفی از فن ها در صنایع مختلف وجود دارد  و مورد استفاده قرار میگیرد که بطور کلی در دو دسته تقسیم می شوند  فن آکسیال یا محوری و فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز ، فن سانتریفیوژ یک دستگاه مکانیکی برای حرکت هوا یا سایر گازها در جهت و زاویه 90 درجه برای تهویه است. فن سانتریفیوژ برای اولین باردراوایل سال 1832میلادی توسط مهندس الکساندر سابلوکف اختراع شد. فن های سانتریفیوژ امروزه یکی از انواع  پرکاربرد در صنایع مختلف می باشد . درواقع فن سانتریفیوژ قسمتی اصلی و جدای ناپذیر از سیستم تهویه هوا می باشد این نوع از فن ها در صنایع مختلف کاربرد های متنوعی دارند.بطور مثال بصورت گسترده در دستگاههای هواساز، ایرواشر ها، مکنده های مرکزی وسیستم های تخلیه دود و انواع فن کویل های صنعتی و خانگی استفاده می شود. فن های سانتریفیوژ با توجه به نیاز مشتری وبراساس حجم هوای که میبایست جابجا کند در ابعاد وانواع مختلفی طراحی وتولید می شود . به صورت کلی وبنا بر یک قاعد اصلی این فن ها هوا را با فشار بیشتری جابجا می کنند اما در مقایسه با فن های محوری حجم کمتری ازهوا را جابجا می نمایند البته لازم به ذکر است که در مواردی که از سیستم کانال کشی جهت انتقال هوا یا گازاستفاده می شود حتما باید از فن های سانتریفیوژ استفاده شود تا بتوان بر افت فشارهوا که در اثر طول مسیر و پیچ وخم های احتمالی ایجاد می شود غلبه نمود تا تهویه به صورت مناسب صورت پذیرد.

نحوه کار فن سانتریفیوژ:

فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز از انرژی جنبشی تیغه های فن برای افزایش حجم هوا و ایجاد فشار لازم استفاده می نماید ،فن های سانتریفیوژ به دلیل شکل طراحی که دارند به راحتی افت فشار ناشی از مسیر کانال کشی را جبران می نمایند .بطور کلی زاویه هوای ورودی به فن در حدود 90درجه تغییر می کند واز قسمت دهانه خروجی به بیرون هدایت می شود.در این نوع فن ها هوا در جهت عمود بر محور گردش پروانه تخلیه می شود ،هوای وردی از دهنه مکش فن و در موازات محور گردش پروانه وارد می شود و با حرکت شعاعی به سمت پیرامون پروانه ونوک بالکهای فن حرکت می نماید در همین زمان هوای ورودی مقداری انرژی جنبشی  دریافت کرده وکه موجب بالا رفتن فشار استاتیک در آن می شود که در قسمت خروجی جریان هوا همرا با فشار مناسب بوجود می آید.فن های سانتریفیوژ با توجه به تعداد دورپروانه و سایز آن حجم های مختلفی از هوا را ایجاد می کنند این به آن معنی می باشد که شتاب و حجم هوای تولیدشده توسط فن سانتریفیوژ منوط به سایز و سرعت چرخش پروانه می باشد.

 

عملکرد و کاربرد فن سانتریفیوژ:

فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز دارای شکلی استوانه ای می باشد که از تعدادی تیغه که بر روی پروانه قراردارند تشکیل شده است با توجه به نوع قرار گیری و انحنای پره های و تعداد پرها عمکرد و میزان فشار و حجم هوای تولیدی متفاوت خواهد بود . همان طور که  بیان شد در در فن سانتریفیوژ زاویه ورود و خروج هوا 90 درجه می باشد. در فن سانتریفوژ هوا از قسمت  دهانه ورودی پروانه به بخش تیغه های فن حرکت می نماید و این امر موجب می شود که انرژی جنبشی افزایش یابد و در هنگام خروج به انرژی فشاری تبدیل شده و این امر باعث ایجاد فشار زیاد می شود. کاربرد های مختلف فن های سانتریفیوژ در صنایع مختلف باعث شده دامنه مصرف از این مدل فنها بسیار بالا باشد .فن های سانتریفیوژ در ابعاد کوچکتر از جنس پلاستیک فشرده ودر سایزهای بزرگ از جنس آلومینیم و فولاد ساخته می شوند فن های سانتریفیوژ بخاطر استحکام بالا و مقاومت خوبی که دارند قابل استفاده در شرایط و فضا های که دمای با لا وآلودگی زیادی دارند می باشند. بطورکلی کاربرد انواع فن سانتریفیوژ در سیستمهای تهویه مطبوع می باشد. 

 

فن های سانتریفیوژ مزایای زیادی دارند که در ذیل به چند مورد اشاره خواهیم کرد:

1-استقامت بالا و ابعاد مختلف این امکان را می دهد که از این فن ها در صنایع و دستگاههای مختلفی استفاده گردد.

2- قابلیت تولید فن سانتریفیوژ از متریال های مختلف مانند استیل 316 ، فولاد st 37 و pvc باعث می شود بتوان در شرایط مختلف و فضا های با خورندگی بالا و حالت اسیدی نیز از این فن ها استفاده نمود.

3- فن سانتریفیوژ با ایجاد جریان هوای ثابت  موجب می شود که در کنار جریان هوا فشار در حدود 85 درصد ایجاد شود که در خیلی از سیستمها قابل اهمیت است.

 





:: برچسب‌ها: قیمت فن صنعتی-تولید اگزاست فن-فروش هواکش صنعتی-اگزاست فن سانتریفیوژ-فن سانتریفیوژ ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: